Új év, új fogadalmak! Ilyenkor hangzanak el a nagy ígéretek a nagy változásokra. Ezek viszont gyakran nem valósulnak meg, mert a kezdeti nekibuzdulás hamar elmúlik. Vajon miért van ez így és hogyan lehetne megváltoztatni?
Az üzleti világban már ismert és használt SMART (magyarul „okos”) célkitűzési tervezési modell alapvetően hasznos, de nagyon gyakran már ezt sem alkalmazzák a változás tervezésére. Viszont szerintem még van még 2 fontos faktor, ami alapjaiban tudja megakadályozni a cél teljesülését.Szerintem akkor tud megvalósulni egy okos (SMART) módon megadott cél, ha annak hatása a környezetre és kapcsolatokra valamint azzal kapcsolatos érzéseim, mint lehetséges fő akadályok alapfeltételként figyelembe vannak véve. Ezért feltuningoltam és kiegészítettem a SMART modellt és „SMART-IF” –nek neveztem.

Milyen hatása lesz a környezetemre és kapcsolataimra, ha változtatok valamit az életemen? Mit fognak szólni a változásomhoz a családom, munkatársaim, barátaim? Támogatják-e, vagy akadályozni fognak benne? Én mit teszek, ha nem támogatnak? Honnan kereshetek segítséget máshonnan? Készen vagyok-e arra, hogy változtassak kapcsolataimon, ahhoz hogy megvalósíthassam a célomat? Pl:
-
ha leszokom a dohányzásról: hogy fogok kapcsolatot tartani azokkal a munkatársakkal, akikkel mindig együtt cigiztünk és úgy beszéltük meg a munkahelyi dolgokat?
-
ha ezentúl mindennap kocogok 1 órát: jön-e velem a párom is, vagy ennyivel kevesebb időnk lesz ezentúl egymásra? Vagy a munkából veszek el ennyi időt?
- ha hirtelen befuttatok egy sikeres vállalkozást, híres leszek, sokkal nagyobb anyagi körülményeim lesznek: hogyan fog megváltozni a baráti társaságom? Ki fogok lógni közülük, mert én megengedhetek magamnak majd olyan dolgokat, amiket ők nem, vagy mert más témákról akarok majd beszélgetni mint eddig?
- Milyen leszek akkor? Hogyan fogok viselkedni? Hogyan fog csengeni majd a hangom? Mit lát majd, aki rám néz? Milyen lesz a környezetem, a környezetemben levő emberek? Ha teljesen átélem, hogy milyen lesz, amikor megvalósult a fogadalmam, akkor mit érzek belül? Mi a megérzésem ezzel a változással kapcsolatban?
- Örömet érzek, és azt érzékelem, hogy a környezetem is támogat? Ekkor megfelelő célt tűztem ki, saját magam nem fogom szabotálni a cél elérését.
- Kellemetlen érzéseim támadnak, az öröm helyett akár gyomorszorítást is érzek? Esetleg megjelenik egy figyelmeztető gondolat bennem? Ekkor érdemes néhány kérdést megvizsgálni, mert valamit figyelmen kívül hagytam: pl. a környezetem reakcióit, saját fizikai szükségleteimet. Érdemes a kitűzött célt átgondolni, pontosítani, és megnézni, hogy vajon mennyire van összhangban az életcélommal?
Ha a várható hatásokra, következményekre előre felkészítjünk magunkat és az érintetteket, és ezenkívül jók az érzéseink, megérzéseink a változás megvalósításával kapcsolatban, akkor az akadályokat máris kiiktattuk. Már ez nagyon sokat segít, hogy megvalósulhasson a célunk.
De hogy minél hatékonyabban haladjunk célunk felé, fontos, hogy SMART (okos) legyen a cél. Ennek kritériumai az alábbiak, az eredeti SMART modellt kicsit feltuningolva.
A specifikusan, pontosan megfogalmazott cél az alap. Ez akkor működik igazán, ha az elérni kívánt cél az életstratégiám része, valamint nem függ mástól, én kezdeményezhetem és menedzselhetem a folyamatot. Tehát ezeket érdemes megvizsgálni.
- Pontosan fogalmaztam meg a célt? PL. sikeres akarok lenni. Mi a sikeresség számomra? Extra magas X Ft havi fix fizetés, autó, cafeteria és előléptetés igazgatói pozicíóba 3 hónapon belül?
- Miért is akarom elérni azt a célt, miért fontos az nekem, mit ad hozzá az életemhez? Miért fontos ez az életembe? 7 „miért” kérdéssel el lehet jutni a felsőbb életcélomhoz. Mert anyagi biztonságot teremtek magamnak, és elismerést kapok. Miért fontos ez? Mert megnő a biztonságom és az önbizalmam. Miért fontos ez? Mert akkor meg merek és meg tudok tenni olyan dolgokat, amiket eddig nem. Miért fontos ez? Mert végre megcsinálhatom, amire mindig is vágytam. Miért fontos ez? Mert boldog lehetek.
- Én tudok érte tenni, vagy mástól várom, hogy csináljon valamit? Ha nem akar , akkor nem fog teljesülni a célom. Mit tudok tenni azért, hogy a főnököm elő akarjon léptetni? Pl. hogy úgy csinálom a munkám és úgy viszonyulok hozzá, ahogy mások csinálták, akiket előléptetett
A cél legyen mérhető, és egyben valami olyan, ami motiváló, erőfeszítést igénylő is. Én döntöm el, mi az a magas cél, ami motiváló számomra. Van amikor a legnehezebbnek tűnő dolog a legegyszerűbben elérhető, mert szívvel-lélekkel el akarom érni, azaz az IF feltételből a „Feeling” teljesül.
- Pl. 10 kilót akarok lefogyni, mert akkor nagyon jól fogok kinézni. Ha csak 10 dekát akarnék lefogyni, az nem nagy ügy, egy reggeli kihagyásával meg oldható, de nem túl motiváló.
A legtöbb SMART értelmezésnél az A betűnél az Achievable (elérhető) értelmezés is megjelenkik, de én ezt szándékosan tettem hátrébb, mivel az „elérhető” egyfajta korlátozás. Mitől függ, hogy mi elérhető? Céges tervezésekben gyakran +x%-nyi növekedés az elérhetőnek ítélt cél, a korábbiakhoz képesti kicsit hatékonyabb munkával. De ezzel kizárjuk egy teljesen másfajta ötlet hirtelen sikerét. Szerintem ezért az a legfontosabb, hogy legyenek megadva mindig azok a cselekvések (action) , a folyamatos, állandó, kis lépések, amivel megállás nélkül mindig haladok a célom felé. Ekkor nincs korlátozva, hogy mi elérhető. Persze így is érdemes egy minimum szintet meghatározni, ennek csak az a veszélye, hogy ennél megállok, és nem is próbálok meg sokkal többet elérni.
- Pl. sikeres vállalkozást akarok. Ehhez minden ügyféltől visszajelzést kérünk, ő hogyan értékeli, mit kapott a vállalkozásomtól. Minden héten végignézem munkatársaimmal, mi történt, mit tanultunk belőle, tartunk egy ötletbörzét, hogyan lehetne jobban, hatékonyabban, hatásosabban tevékenykedni. És ha találunk valami új lehetőséget, akkor nem ragaszkodunk a régihez csak azért, mert már eddig is ezt csináltuk
- Pl. A vállalkozással jót teszek az ügyfeleimnek azzal , hogy …… , és családom barátaim is mind támogatnak, lelkesítenek, segítenek benne. Ezért engem nagyon motivál és jól érzem magam ezzel a vállalkozással.
- Pl. éves x milliós profitot simán meg tudunk csinálni ezzel a lelkesedéssel.
Akkor releváns számomra a cél, ha hajlandó, és képes vagyok a célért dolgozni, mindig az eredményre/célra fókuszálok közben és hiszem hogy el tudom érni, mert meg vannak hozzá a megvalósítási erőforrásom, bízok magamban. Ehhez érdemes végigondolni, hogy
- hasonló dolgokat hogyan tudtam korábban megoldani?
- milyen körülményeknek kell teljesülni ahhoz, hogy ez az eredmény elérhető legyen?
- kik az erőforrásaim és mit tudnak?
- Legnagyobb erőforrásom én magam vagyok (én indítom és menedzselem a folyamatot). Én ezeket tudom nagyon jól és lelkesen csinálni: ………,
- Támogató környezetem (család, kollégák) is megvannak , akik abban tudnak segíteni, hogy ……
A „majd valamikor”, meg „ej ráérünk arramég” határidővel kitűzött cél nem szokott megvalósulni. Tehát konkrét időpontokat is érdemes megadni a cselekvéseikhez, hogy ahhoz képest követhető és magamon számomkérhető legyen a haladás.
A SMART-IF tervezéssel megadott célod, újévi fogadalmad megvalósulása rajtad múlik. Kívánok hozzá boldog, sikeresen megvalósított célokat a következő évben! Ha segítségre van szükség ebben, akkor coachként állok rendelkezésre. https://vipcoachingcenter.hu/szolgaltatasaink/onmegvalositas/84/
Szóljon hozzá Ön is!
Tájékoztatjuk, hogy hozzászólása csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.