Szolgáltatásaink

Foltozzuk be a lyukakat a motiváció vödrén!

 

"Egyszer elvittem egy külföldi vendéget egy nagyon elegáns Duna-parti hajóétterembe. Az étterem ételei kiválóak voltak, a pincérek udvariasak, segítőkészek. Vendégem maximálisan elégedett volt, aztán kiment a mosdóba. És teljesen felvillanyozva jött vissza: olyan dunai panoráma látvány fogadta, hogy évekig ezt emlegette utána. Egy másik vendég egy másik nívós helyen a hasonlóan kiváló vacsora után már a mosdó ajtajából kifordulva azt mondta, hogy ide inkább ne jöjjünk máskor.

Hasonlattal élve: nem azért megyünk dolgozni egy céghez, mert szép, kulturált a környezet, hanem mert szeretnénk hasznosak lenni, megmutatni szakértelmünket, pénzt keresni stb. És természetesen jól érezzük magunkat egy kellemes környezetben. Na de ha azt tapasztaljuk, hogy sosincs  takarítva a WC, és környezet demotiváló? Akkor egy idő után már a céghez sincs kedvünk bemenni."

A 3 fő motivátor és a higiéniai faktorok

A motivációtérképezés során szerintem a leghasznosabb hasonlat a lyukas vödör, amivel igyekszünk megvilágítani a legfontosabb motivátorokkal való elégedettség és a kevésbé fontos vagy egyáltalán nem fontos  motivátorokkal (higiéniai tényezőkkel) való elégedettség viszonyát. A legtöbb embernek 3 fő motivátora van, amikkel való elégedettsége meghatározza motiváltsági szintjét, és egyben a munkakörrel való elégedettséget jelzik. Ha a top 3 motivátorával elégedett valaki, akkor motivált, munkája feltölti őt, energiája folyamatosan újratermelődik ettől. Olyan ez, mintha egy vödörbe három energiaforrásból folyna a víz folyamatosan. Minél elégedettebb az adott motivátorral, annál nagyobb sugárban érkezik a víz, és akár másoknak is jut belőle. 

A többi 6 motiváció  általában sokkal kevésbé vagy egyáltalán nem fontos számára, ezek a higiéniai faktorok. Azaz ezek nem motiválják az illetőt, viszont hiányuk demotiválhatja őt. Ezek azok a tényezők, amik a munkahelyi elköteleződést segíthetik vagy gátolhatják. Az ezekkel a motivátorokkal való elégedetlenség a vödörben levő lyukak formájában mutatkozik meg. Minél elégedetlenebb ezekkel a motivátorokkal, annál nagyobb az a lyuk a vödrön, annál több energiát veszít ott az ember. Ha folyamatosan érkezik a top 3 motivációforrásból elegendő energiautánpótlás, és csak kis lyukak vannak a vödrön, akkor az ezeken elfolyó energia fel sem tűnik. Viszont ha egyszer csak lecsökken vagy teljesen megszűnik az utánpótlás a 3 forrásból, akkor még a kis lyukakon keresztül is egyszer csak elcsorog az összes. Ilyenkor kerül az illető nemcsak lelkileg, de fizikailag is egyre jobban lemerült állapotba.

Elfolyó motivációk

Így érthető, hogy miért van az, hogy az illető elégedett a munkakörével, motivált, de mégis folyamatosan fáradt.  Ekkor valamelyik higiéniafaktoron nagyon nagy lyuk van, és folyamatosan veszíti az energiáit. Tipikus és gyakori példa: KKV gyártási vezetője imádja munkáját, szakértelmével alkothat, jól keres, azaz nagyon elégedetten megéli a számára legfontosabb motivációkat: alkotás, szakértelem, értelmes munka és a munka piaci értekének megfelelő bérezés. De a marketing- és logisztikai vezetők szervezetlensége miatt egy percre sem tudja otthagyni a gyártás felügyelését, folyamatosan túlórázik, nem tud szabadságra menni, nincs semmi magánélete. Folyamatosan tűzoltóüzemmódban próbálja meg korrigálni a logisztikusok miatt későn érkező alapanyag miatti gyártási újratervezést és teljesíteni a marketingesek lehetetlen határidőkkel vállalt és vele előre nem egyeztetett új gyártási igényeit. Azaz teljesen korlátozva érzi a szabad, autonóm működését, elégedetlen ezzel, annak ellenére, hogy ez nem fontos motiváció számára. Ha a cég nem tudja rövidesen megszervezni a 3 ember együttműködési módjait, akkor a gyártási vezető egy idő múlva teljesen kifárad és hiába elégedett a munkakörével, egy adódó lehetőség esetén elmegy egy sokkal szervezettebb helyre dolgozni. 

Nagyon fontos tanulsága a motivációtérképezésnek, hogy nem elég a fő motivációforrásokat elégedetten tartani, de érdemes figyelni, és betapasztani az energianyelő lyukakat is.