A motiváció és a teljesítmény összefüggése

A motiváció az emberek teljesítményének kulcsfontosságú eleme.

A legtöbb vállalat a teljesítmény fokozásra törekszik azzal, hogy megadja az irányt/stratégiát (Mi a cél?), valamint biztosítja a megfelelő készségek elsajátítását megfelelő képzettségű emberek felvételével, és az ő tréningükkel (Hogyan tudnak eljutni oda?). Viszont kevesen használják a motivációt (Miért is akarná az az ember egyáltalán elérni azt a célt?) a munkavállalók teljesítményének növeléséhez. Pedig az irány, a készségek és az akarat együtt határozza meg, hogy egy ember milyen mértékben fog hozzájárulni a cél eléréséhez.
Ha valaki rendelkezik ugyan a munkakörhöz szükséges összes készséggel, de nem motivált azok használatára, akkor nem fog teljes erőbevetéssel, hatékonyan dolgozni.

Az üzleti siker képlete: a megfelelő cél/vízó, képességek  és akarat (motiváltság).  Ha a vízió rendben van, akkor a képességek és a motiváltság szorzata határozza meg a teljesítményt. Egy adott képességekkel rendelkező egyén esetében a motiváció növelésével lehet megsokszorozni a hatékonyságot: egy szakmailag kevésbé képzett, de motivált ember is képes sokszoros teljesítményt elérni egy szakmailag profibb demotiválthoz képest.
Ugyanilyen módon, a csapat közös motivációinak fejlesztésével növelhető a csapat hatékonyság is.

James Sale: Mapping Motivation c. könyve alapján

A motiváció feltérképezésével a szervezet minden részének teljesítménye számokkal leírhatóvá válik, így a céges teljesítmény menedzselhető és maximális mértékűre fokozható lehet:

  • Pénzügy: ROI, profit, cashflow, turnover
  • Marketing/sales: lead, CPA, conversion, sales
  • Gyártás/működés: költségek, kiszolgálási szint, minőség, termelési szint
  • Emberek: fő motivátorok és azokkal való elégedettségi szint