Események

Vezetői tippek home officeban - Avagy a motiváció növeléséről

A motivációtérképezési tapasztalataink alapján gyors tippek a járványhelyzet demotivációs hatásának kivédésére.

Azonnali tippek:

- szervezeti küldetés megerősítése a  megvalósítható célokra koncentrálva
- folyamatos, részletes kommunikáció, kérdések nyilvános megválaszolása
- informális kommunikációs és egymás segítési lehetőségek szervezése kollégák számára
- azonnali nyilvános elismerés minden nap mindenkinek az eredményes munkáért
- lelki támogatók biztosítása a helyzet családi vonatkozásai miatt megroppant kollégáknak

A megoldást keresve és jövőre készülve:

- a fejlődés iránti fő motivátorokkal rendelkezők erőteljes bevonása a céges tervek újra tervezésébe és megvalósításába, delegálással, hatáskör adással

Hogyan jutottunk erre a konklúzióra és miért fontos a motiváció?   A blog tetején levő teljes előadásban (vagy itt) levezetem a  motivációs hatásokat, azok teljesítményre várható hatásait, és megoldási lehetőségeit. 

Mindenki aggódik a koronavírus miatt; elsősorban egészségre való és potenciálisan halálos következményei miatt. De ezen túlmenően arra is számíthatunk, hogy a vállalkozások és a szervezetek is nagyon jelentősen megsínylik a járványt. Néhány szektor teljesen leállt, a még működő vállalatok is nagy részt home officeban dolgoznak. Egyre több a demotivált, feszült, energiátlan munkavállaló, ami még további teljesítménycsökkenéshez vezet.

Az új helyzetben innováció, kreativitás, kockázatvállalás és a döntésekért felelősségvállalás szükséges, hogy reagálni tudjunk erre a folyamatban lévő helyzetre: átgondoljuk, mi lehet a következő hat hónapra vonatkozó új víziónk, és hogyan lehet ezt elérni. Nemcsak kutatások sokasága, de motivációtérképezéssel már gyakorlatban is bizonyított, hogy motiváció növeléssel nemcsak fenntartani, de még krízishelyzetben is növelni lehet munkatársaink teljesítményét.

Viszont egyenlőre az egyetlen védekezés a vírus ellen az egészséges immunrendszer, aminek alapfeltétele a lelki, érzelmi egészség. Tudjuk motivációtérképezéses fejlesztő folyamatainkból, hogy a motiváció növekedése nagyobb energiaszinttel, nagyobb belső elégedettséggel jár. Tehát a motiváció növelése természetes védekezés a vírus ellen. Ezért elgondolkoztunk hogy miként tarthatjuk fenn az emberek motivációját ezekben a nehéz időkben.

A válság idején az alkalmazottak többségénél a motivátorok fontossági sorrendjében jelentős átmeneti változásokra számíthatunk: 

- a szükségletek és vágyak közötti korábbi motivátor fontossági sorrend a szükségletek felé tolódik. A karantén miatt a Kapcsolati motivátorok, a biztonság (Megőrző), a csapathoz tartozás (Barát), és az elismerés (Sztár) kerül a fókuszba, és a biztonság kapcsán az anyagiak is (Építkező)

 

- ez még akkor is így alakul, ha az illető általában fejlődés vagy eredmény orientált és az értelmes munka, alkotás, autonómia, szakértelem, irányítás, átlag feletti életszínvonal iránti vágy motiválja munkájában (Felfedező, Alkotó, Szabad Szellem, Szakértő, Irányító, Építkező),

- a magánkörnyezetben és jövőkép változásoknak bekövetkező változásoknak nagyon jelentős hatása lesz a motiváltságukra és nemcsak alapvető motiváltsági szintjüket, belső energiájukat, de akár képességeiket is csökkenti. (pl. egy olyan ember térképe, aki elveszítette munkáját, jövőképét, családját, barátait. Egyetlen dolgot tud megélni valamennyire: a szabadságfokot, mivel mostantól saját maga dönthet arról, mikor mit csinálhat).

Gyors tippek a motiváció növeléséhez, a 9 motivátor alapján.

DEFENDER (Megőrző)azt akarják tudni, hogy biztonságban vannak, körülöttük stabilitás van.

- Ha már otthon dolgoznak, pontosan és teljes részletességgel hogyan tartják fenn/változtatják meg a korábbi formális és informális információáramlási és munkafolyamatokat: mikor, milyen rendszerességgel, ki, hogyan, milyen platformon

- Felső vezetés emlékeztesse minden alkalmazottját, mi a szervezeti vagy csapat küldetésük, és hogyan érhető el ez a vírus ellenére az elkövetkező 6 hónap során. Most a ténylegesen megvalósítható célról érdemes beszélni, minél konkrétabban nem pedig az álom célról.
- Ha még mindig bejárnak, akkor megnyugtató lehet a rendelkezésre álló higiéniáról beszélni (extra szappanok, szájmaszkok, rendszeresebb takarítás és teljes fertőtlenítés stb.).
- Mindenképpp fontos számukra, hogy a munkaadó megerősítse terveit velük kapcsolatban: várható-e elbocsájtás, fizetés csökkenés, mikor, miért, stb. Mivel a biztonság érzése nagyon gyakran össze van kapcsolva az anyagi biztonsággal, ezért ez a pont  a BUILDER (Építkező) motivátorúaknak is fontos

SEARCHER (Felfedező): tudni akarják, hogy értelmes munkát végeznek, pozitív változást hoznak. Számukra a változás időszaka nagy hajtóerő, szeretnek valami értelmes rendet létrehozni a káoszból. Ők tudnak nagyon gyorsan beleállni az új helyzetbe való alkalmazkodás megteremtéséhez.

- Felső vezetőként erősítsük meg, mi a szervezeti vagy csapat küldetésük, és a megvalósítás megtervezéséhez vonjuk be őket.
- Csökkentsük a számukra értelmetlen rutinfeladatokat.
- Adjunk rendszeres visszajelzést, miként haladnak a cél felé. A visszajelzés élteti, hajtja őket!

FRIEND (Barát)ők azok, akiknek az elzártság során különösen hiányozni fognak a kapcsolatok, a mély beszélgetések.

- Vigyázni kell nemcsak a formális, hanem az informális kommunikációs csatornák biztosítására (pl. a kollégák közötti chatvonalak engedélyezés, hogy akitől eddig szóban kért tanácsot valaki, azokat most is el tudja érni, nem terhelve az email forgalmat).
- Fontos, hogy legyenek online fórumok, ahol megtapasztalhatják az odatartozást: beszélhetnek személyes kérdéseikről, segíthetnek egymásnak a magánéletben is.
- Szervezzünk és engedélyezzünk rendszeres időpontokban online közös ebéd / kávészünetet, ahol magántémákról beszélhetnek.
-  Szervezzünk „segítséget kérek/felajánlok” online fórumokat cégen belül stb.

STAR (Sztár): bár az elismerés jellemzően ez általában a legkevésbé fontos motivátor munkahelyeken, de általában még a normál időkben sincs kielégítve. Ilyen válsághelyzetben minden eredmény elérése sokkal többet igényel az emberektől, mint korábban, mivel érzelmileg meg kell birkózniuk a személyes megváltozott körülményekkel is, vagy akár személyes áldozatokat kell viselniük.

- Tudatosítsuk vezetőinkben, hogy minden eredmény, még a „csak” szokásos eredmény elérése is elismerést érdemel, mert a jelenlegi körülmények között az emberek többsége számára ez sokkal nehezebb a magánéleti változások miatt.
- Minden eredményt nyilvánosan ismerjünk el. Minden nap, mindenkinek!!

SPIRIT (Szabad szellem): szeretik a szabadságot és az autonómiát. Home officeban alapvetően jól érzik magukat, amennyiben, hogy nincsenek családi akadályaik az otthoni munkavégzéshez, (lásd később néhány tippet ezekről).

- Fontos, hogy minél nagyobb autonómiát biztosítsunk számukra egyértelműen meghatározott elvárásokkal, majd hagyja őket működni a határidőig.
- NE mikromenedzseljük őket, mert ez teljesen demotiválja és akár meg is vadítja őket, ha nagyon korlátok közé szorítottnak érzik magukat.  

CREATOR (Alkotó): ők boldogulni fognak az új kihívásban, mivel szeretnek új módszereket, új megoldásokat és új technológiákat találni.

- Fontos őket bevonni a problémamegoldásba, és teret és felhatalmazást adni számukra az új megoldások előkészítéséhez.
- Ugyanakkor, amennyire csak lehetséges, csökkentsük náluk a rutin feladatokat.

EXPERT (Szakértő): szeretnek tudni a dolgokról, tudni akarják, hogy van egy intelligens és koordinált válasza a cégnek a helyzetre.  

- őket fontos teljes mértékben naprakészen tartani a hivatalos forrásokból származó információkkal, és a cég terveivel kapcsolatban. Pl. Napi hírlevél a legújabb hírekkel a járvánnyal kapcsolatban
- Az információáramlás elősegítése érdekében belső, informális mentorpárok szervezése, hogy támogassák egymást.

DIRECTOR (Irányító): szeretnek több felelősséget vállalni nagyobb hatalommal együtt

- ezért vonjuk be őket több projektbe, ahol több döntést hozhat, irányíthatnak
- adjunk nekik több mentor szerepet.
- győződjünk meg róla, hogy az újonnan irányító szerepet kapók tudják, mely kollégákat lehet motiválni erőteljes vezetői irányítással (pl. Defender), és mely kollégákat demotivál ugyanez (Pl. Spirit), és ez utóbbiakkal kapcsolatban kerüljék a mikromenedzselést

A magánéletben történt változások munkahelyi motivációra történő negatív hatásainak csökkentése:

1)  Legyünk tisztában a dolgozó otthoni helyzetével, mert ez befolyásolhatja akár képességeit

- Milyen könnyű nekik otthonról dolgozni? Van-e személyes helyük otthoni munkához?
- Van-e támogató családjuk körülöttük? Nagyon stresszes családi helyzetbe kerültek?
- Mi a helyzet gyermekeikkel? (napközbeni tanítás, figyelem elvonás),
- Mi a helyzet párjukkal? (elvesztett munka, frusztráció, kint rekedt külföldön),
- Mi a helyzet szüleikkel (beteg, kórházban lévő vagy otthon napi gondozásra szorulók)?
- Ha továbbra is munkába kell járnia vannak-e további extra családi nehezítő körülményeik, (a nagymamának együtt kell élnie velük a halasztott műtét miatt) 

2) Vegyük figyelembe a megváltozott helyzetüket, amikor elvárást támaszt a munkateljesítményük miatt

3) Segítsünk nekik a karantén miatt fennálló magánéleti problémák kezelésében, megoldásában:

- céges coachok biztosításával
- külső támogatók javaslásával coachokkal, vagy mentálhigiénés szakemberekkel. Számos pro bono kezdeményezés folyamatban van az interneten ez ügyben. 

Bármilyen motivációs kérdés esetén rendelkezésre állunk a VIP Coaching Center vezetőképzésein, csapatfejlesztésein. Nemcsak Czagler Zsuzsa, de az általa képzett motiváció szakértők is állnak rendelkezésre a Motivational Maps.hu csapatából.

Motivációs térképező csapatunk az alábbi segítséget ajánlja feli:

1) Április végéig minden kedden és csütörtökön 9:00-10:00 között ingyenes motivációs  tanácsadás, motivációval kapcsolatos kérdések megválaszolása, ezen a zoomlinken: ahol legalább egy kollégánk  mindig elérhető és kérdezhető.  https://zoom.us/s/3932978121
2) 50 vezetőnek, akik még sosem találkoztak vele, kedvezményesen elkészítjük a motivációs térképét, és 1 órás visszajelző beszélgetésben kielemezzük a kapott eredményt, ahol megmutatjuk:

- mivel lehet a saját motivációjukat növelni;
- milyen hatása lehet a csapatra a vezető jellemző motivátorainak;
- mit tud tenni a csapata motivációjának növeléséért.

Az akció  kedvezményes díja: 25,000 Ft +ÁFA, ami 50% -os kedvezményt jelent. Az első 50 jelentkezőnek tudjuk biztosítani a lehetőséget. Jelentkezés itt. 

Motiváció home officeban