Motivációs térkép Esettanulmányok

Motivációtérképezés visszajelző ülés - eset

Az üzleti ÉN és a boldogság. (motivációtérképezés utáni gondolatok)

A 2020-as év mindenkinek változást hozott az életébe. Én minden reggel azzal a  boldog megnyugtatással kezdtem a napom, miszerint egészséges vagyok, munkám van, fedél a fejem felett, mi kell ennél több? Aztán Czagler Zsuzsával való beszélgetésünkkor egy kérdés beférkőzött a fejembe: hogy a reggeli biztatásom magamnak azért van-e, mert tényleg minden rendben, vagy csak nyugtatom magam?

A teszt kitöltése és a vele megbeszélt elemzése után egyértelművé vált erre a válasz.....

Akkor is csinálnám, ha nem fizetnének érte

Az ábrán látható egy extrémen (97%-ra) motivált egyén motivációs térképe. Neki nagyon fontos az értékes, világot jobbátevő munka (Felfedező),   a szabadon, autonóm módon való dolgozás (Szabad Szellem), a mély, specializált tudás  (Szakértő)  és még az alkotás, újítás is (Alkotó). 

Az összes motivátoraival igazán elégedett.  Értékteremtőnek, újítónak éli meg a munkáját, amit teljes hatáskörrel, szabadon végezhet, és szakértelmét használhatja és fejlesztheti. 

Nem fontos számára az irányítás (Irányító), de elégedett mind a főnökeitől kapott irányítással, mind azzal, ahogy ő irányítja csapatát. Kevéssé érdekli ugyan a stabilitás, a biztonság (Megőrző), de ezt is nagyon jónak értékeli. Bár számára a csapathoz tartozás (Barát) nem fontos kritérium a munkábajárásnál, de maximálisan elégedett a csapatával. A külső elismerés sem fontos szempont nála, de szívesen veszi, amit kap.  Számára a legkevésbé fontos motivátor a fizetés (Építkező), és mivel sokkal többet kap, mint amennyire szüksége van, ezért teljesen elégedett vele.

Ilyen körülmények között érthető, hogy maximálisan motivált.

A világ minden kincséért sem csinálom tovább

Előző illető néhány év múlva. 24%-s szintre lezuhant motivációval. Mi történt itt? Változás a vezetőségben. 
A fontossági sorrend ugyanaz, de szinte mindennel nagyon elégedetlen.  És  ugyan továbbra is elégedett a számára legkevésbé fontos fizetésével, de teljesen demotiválta ő, hogy a számára  értelmetlen, adminisztratív, riportokat gyártó munkával traktálják, és nem tudja a számára legkedveltebb tevékenységet végezni: azaz nem tud stratégiákat készíteni és megvalósítani,  és az ezáltal értéket teremteni saját értékrendje szerint. A profitábilis működést költségcsökkentéssel kell elérnie. Ráadásul mindezt napi szintű  mikro management kontroll mellett, minden korábbi saját hatáskört lekorlátozva minimálisra. Nem használhatja igazi szakértelmét, újításra nincs idő, nem érzi a stabilitást sem, a csapat hangulat sem olyan jó, mint korábban. Bár nem fontos a nyilvános elismerés számára, de az fájó pont, hogy hiába hozza messze túl az elvárásokat, semmilyen nyilvános elismerést, dícséretet, díjat  nem kap.
Mit lehet csinálni egy ilyen emberrel? Elküldeni,  vagy hagyni elmenni magától, mert úgy olcsóbb? Vagy olyan körülményeket teremteni, amiben ismét meg tudja állni a saját motivációját. Mert ugyanúgy, ahogy egy autónál egy kis karbantartással., egy embernél is a teljesen demotivált helyzetből is vissza lehet jutni a teljesen motivált helyzetbe, 

 

Akkor is csinálom, ha nem fizetnek érte!

Mint ahogy ez sikerült is, és máris az „Akkor is csinálom, ha nem fizetnek érte" állapotban van.

Ennél az illetőnél nem a volt cége adta meg az újramotiválódás feltételeit, hanem saját maga teremtette meg egy önálló vállalkozásba kezdve. Bár alapvetően nagyon motivált, a biztonságos múltja, a volt csapata és volt fizetése elvesztése miatt elégedetlen, de azon van, hogy újra építse ezeket, miközben megvalósítja azt, amit igazán szeret..

Ismét extrémen (97%-ra) motivált. Bár a legfontosabb motivátoraival igazán elégedett, több tényező is folyamatosan elvonja az energiáit:

Nemrég hagyta ott a biztos multicéges hátterét, hogy egyéni vállalkozásba kezdjen, ezért a biztonság hiányát érzi (Megőrző), hiányolja a multinál megszokott stabil pénzügyi színvonalat (Építkező), magánvállalkozóként hiányzik neki a korábbi csapat (Barát), 

Ezek a tényezők napi szinten zavarják, bár nagyon nagy a hivatástudata. Számára  a motivácós energiát megtartásának módja, hogy megtalálja a rendszeres, megfelelő pénzügyi színvonalat biztosító ügyfélkört, és kiépítse a szükséges biztonságot teremtő üzleti rendszereket válallkozásában is, valamint keressen társakat, közösséget,  érezze, hogy egy csapathoz tartozik. 

Munkaerőhiány vagy elpazarolt motivációk?

​Vajon tényleg munkaerőhiány van? Vagy csak a cégek pazarolják a munkaerőt, alábecsülve a motivációjuk jelentőségét?
Motivációtérképezőként naponta tapasztalom, hogy a munkatársakból, és különösen az új kollégákból 1-2 hónap alatt kiölhető a motiváció, ha nem a motivátoraiknak megfelelő munkakörben alkalmazzuk őket. Egy hasonlattal élve: egy csavarkulccsal is be lehet verni a szöget a fába, de azért tudjuk, a csavarkulcs alapvetően nem erre készült. A csavarkulcs akkor lenne „elemében”, ha a precíziósabb csavar-becsavarást végezhetné. Ha valaki így használja az eszközeit, akkor jogosan érezheti úgy, hogy munkaerőhiány van.

Jó a cél, de miért érjem el?

A cégek vezetői el szeretnének érni valamilyen célt, amihez kell a jó képességű munkaerő, amit sok pénzért tesztelnek is a felvételkor. De vajon elég ennyi? Ha mindenki olyan jó képességű, akkor mégis miért fordul elő tömegesen, hogy képzett emberek ülnek világos céllal rendelkező cégeknél, és mégsem dolgoznak szívvel-lélekkel? A hiányzó láncszem a motiváció, a válasz arra, hogy a kérdésre, hogy:  „miért is akarnám én azt a célt elérni”? A motiváció az a belső energia, ami miatt az emberek képesek teljes energiabedobással dolgozni.

Nézzünk egy konkrét esetet, amiből a motivációtérképezés útján pontos választ kaptunk a fenti kérdésre, azaz, hogy a motivációk figyelembevételének hiánya hogyan okoz munkaerőhiányt.

 

Mi motiválja a Télapót?

Sikerült exkluzív interjút készíteni a Télapóval: vajon őt mi motiválja, hogy  minden évben ajándékokkal jelenik meg a színen? ( köszönet a húsvéti nyúlnak a saját motivációs térképezése utáni beajánlásért!) Természetesen ehhez első lépesként elkészítettük a Télapó motivációs térképét és az egy oldalas összefoglaló riportot, ami számszerűen világossá teszi, miről is beszélünk. A visszajelző beszélgetésben Télapó ezeket mondta:

„Imádom az újdonságokat, és ez a motivációs térkép egy csuda! Mintha csak röntgenszemmel átnézett volna rajtam, annyira jól mutatja, mi van velem. 

Nézzük csak a motivátoraim fontossági sorrendjét:

Számomra a legfontosabb motivátor a .....

Mi motiválja a húsvéti nyulat?

(Nem teljesen komoly, de szakmailag alapos gondolatkísérlet, a teljes térképezési folyamat demonstrálására)

Gyakori vélemény, hogy a répa motiválja a nyulakat úgy általában. De szerintem ez nem magyarázza meg a húsvéti nyúl viselkedését.  Ezért motivációtérképezési szempontból igyekeztem kitalálni, vajon mi lehet a mozgatórugója, hogy minden évben húsvéti tojással jelenik meg a színen. Azon gondolkodtam, hogy vajon a viselkedése alapján melyik lehet a top 3 motivátora, és mi az, ami biztosan nem érdekli.  Tehát végigvettem motivátorokat: